Köpvillkor
Över 17 års erfarenhet av näthandel
ALLTID minst 800st badkar i lager
Rådgivning inför ert köp

Köp och leveransvillkor


Allmänt

Dessa allmänna villkor gäller för privatkund som är konsument och gör en beställning av Trygghandel.se, via hemsida, telefon, mail eller via annan väg. Vid köp ingås avtal mellan dig och Trygghandel Sverige AB med organisationsnummer 556706-1733, nedan kallat “Trygghandel”. Utförliga kontaktuppgifter finner du på vår webbplats under länken kontakta oss.

För att göra ett köp på Trygghandel.se måste du ha fyllt 18 år. Trygghandel tillåter inte, i enlighet med svensk lag, att kreditköp görs av personer under 18 år. Minderåriga kan, med tillstånd av målsman, ingå avtal med Trygghandel.

Köp och beställning

För att genomföra ett köp på vår hemsida måste kunden godkänna våra allmänna villkor. Villkoren godkänns i samband med köpet. I och med godkännandet av våra allmänna villkor förbinder sig kunden till villkoren i sin helhet.

Avtal om köp ingås i samband med att Trygghandel bekräftar beställningen genom att skicka en orderbekräftelse via mail. Orderbekräftelsen skickas till den e-postadress som kunden angivit direkt vid ordertillfället. Orderbekräftelsen bör sparas för eventuella kontakter med Trygghandel kundservice eller liknande.

Alla priser på hemsidan är angivna inklusive moms och i svenska kronor. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter. Dessa avgifter anges separat i kassan. Kampanjpriser gäller tidsbestämt eller så långt lagret räcker.

Trygghandel reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra annonser. Med faktafel menas exempelvis, men ej uteslutande, eventuella prisfel, produktbeskrivningar och felaktiga lagersaldon. När du lägger en beställning skickas en orderbekräftelse till dig via e-post.

Trygghandel förbehåller sig rätten att när som helst ändra Allmänna villkor, priser, sortiment, beskrivningar eller bilder på hemsidan.

Kunduppgifter

Vid genomförandet av ett köp på Trygghandel ansvarar kunden för att samtliga uppgifter är fullständiga samt korrekta. Kunden kommer vid köptillfället ombedes att uppge personuppgifter. Läs vår integritetspolicy här.

Frakt och leverans

Fraktmetod och pris för frakt varierar beroende på produkt. Fraktkostnader visas separat i kassan.
Trygghandel skickar varan med, för produkten och leveransadressen, bästa möjliga alternativ.

Leverans till Öar (exkl. Gotland)

Vid leverans till öar som saknar broförbindelse avtalas leverans särskilt för pris, leveranstid och leveranssätt. Vid önskemål om leverans till skärgårdsö levererar vi till närmaste kajplats med adress på fastlandet där kund får ta emot leveransen och sedan ombesörja vidare transport till ö. Obs! Gotland exkluderat.

Leveranstid

Varorna kommer normalt att levereras inom den tidsperiod som anges på produktsidan på Trygghandels webbplats. Leverans sker normalt vardagar mellan 09:00 – 19:00 till närmaste port, grind eller garageuppfart. Tänk på att leveranstiden angiven på hemsidan är preliminär. Du som kund kommer att bli aviserad per telefon eller SMS dagarna innan leverans för närmare information om leveransdag och tid. Du blir då tilldelad ett tidsintervall (ej exakt tidpunkt). Tidsintervallet tilldelas dig beroende på var i landet du bor.

Förklaring leveranstider
3 - 6 Arbetsdagar - Produkten finns normalt i vårt lager eller inkommer inom ett par dagar.
1 - 2 Veckor - Produkten finns inte på vårt lager, men inkommer snart.
2 - 4 Veckor - Produkten finns inte på vårt lager.
4 - 6 Veckor - Produkten finns inte på vårt lager.
6 - 8 Veckor - Produkten finns inte på vårt lager.
8 - 10 Veckor - Produkten finns inte på vårt lager.

Vid eventuella leveransförseningar försöker kundservice att kontakta kunden så snart som möjligt. Om inte annat avtalats (exempelvis att produkten vid ordertillfället hade en viss leveranstid) kan du ångra ditt köp i upp till 30 dagar om inte leverans fullbordats. Då leveranstiderna som anges på hemsidan är preliminära och förseningar kan förekomma betalar Trygghendel ej ut någon kompensation vid senareläggning av leverans. Trygghandel står heller inte för eventuella extrakostnader som uppstår vid senarelagd leverans, t.ex. hantverkare osv.


Leveranssätt

Trygghandel fraktar främst med DHL samt med egen lastbil. Vid mindre varupaket förbehåller vi oss rätten att leverera till närmsta fraktombud. Vid leverans ingår inte uppbärning, utan varan levereras till närmaste port, grind, tomtgräns eller garageuppfart. Leverans sker på vardagar enligt överenskommelse. Legitimation måste uppvisas vid mottagande av leverans.

Om din försändelse är av sådan karaktär att den skall hämtas ut hos ombud kommer detta att meddelas dig. Paketet skall hämtas ut från ombud inom den tid som anges i aviseringen. Paket skall normalt hämtas ut personligen mot uppvisande av legitimation och försändelsenummer. Du som kund kommer få en avisering om var och när paketet skall hämtas. Hämtas paketet ej ut från ombud äger Trygghandel rätten att debitera kunden 199 SEK inklusive fakturaavgift för varje ej uthämtad order. Vid utebliven hemleverans som uppstår genom att kunden ej tar emot försändelsen trots upprepade försök till kontakt eller överenskommen leveranstid äger Trygghandel rätten att ta ut en avgift om 699 SEK inklusive ev. fraktavgift.

Leveransadress och adressändring
Trygghandel levererar normalt till folkbokförd adress och vi förbehåller sig rätten att neka leverans till annan adress än folkbokförd adress. Annan leveransadress kan godkännas om kunden inkommer med underlag. I de fall där kunden inkommer med önskemål om adressändring efter att Trygghandel skickat produkten äger Trygghandel rätten att ta ut en avgift om 399 kr plus ev. kostnader från fraktbolaget. 


Avhämtning

Trygghandel erbjuder möjligheten att hämta varor från vårt lager i Örebro. För avhämtning av varor krävs kontakt med Trygghandel för att stämma av dag och tid.


Transportansvar

Trygghandel ansvarar för eventuellt skadad eller förlorad vara under transporten till kunden. Kunden ansvarar för varan under eventuell retur. Kolla alltid varans skick direkt när leveransen är mottagen. Ev. skador under transporten måste meddelas inom 3 dagar från det att leveransen mottagits. Skicka tydliga bilder och beskriv skadans omfattning till info@trygghandel.se.


Prisgaranti

Trygghandel har prisgaranti på badkar. Skulle du hitta badkaret billigare någon annanstans matchar vi den andra butikens pris. Förutsättningen är att badkaret är av samma modell samt har motsvarande specifikationer och kan köpas på lika villkor. Prisgarantin gäller endast mot svenska butiker eller nätbutiker. Prisgarantin gäller inte om produkten i den andra butiken är del av en kampanj/realisation.

Betalning

Trygghandel erbjuder olika betalsätt. Dessa anges i kassan och på webbplatsen. Trygghandel har rätt att ta betalt av kunden redan i samband med beställningstillfället, så till vida att inte fakturabetalning, delbetalning eller liknande betalningsalternativ valts av kunden.

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Fakturan skickas ut via mail i samband med att ordern skickas från oss och har en förfallotid på 14 dagar.


Svea Checkout

Svea Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Svea Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Svea påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Svea Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank, betalning med kort eller Swish. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan.

Mer information och fullständiga villkor om Sveas betalsätt hittar du på Sveas hemsida.


Bankkort, kreditkort & Swish

Om du besöker vår butik i Örebro och vill handla på plats går det bra att betala med kort eller Swish.

Garanti

Trygghandel säljer alla produkter med tre (3) års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Garantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel och ej fel som uppstår på grund av egen förändring på varan, så som ändringar i utseende eller funktion, ombyggnation eller annan förändring. Orderbekräftelsen fungerar som garantibevis. Samtliga produkter som säljs av Trygghandel är ämnade att användas i en så kallad hemmamiljö. Används produkterna på något annat sätt så gäller ej varans garanti.

Garanti för badrumsartiklar
Trygghandel erbjuder 2 års garanti på alla badrumsartiklar. Garantin gäller under normalt hemmabruk i badrumsmiljö. Produkten ska vara fackmannamässigt installerad.

Garanti för spabad
Trygghandel erbjuder 2 års garanti på alla spabad. Garantin gäller under normalt hemmabruk.

Garantin gäller ej:
Normalt slitage eller skador orsakade av olyckor, fysiskt våld eller felanvändning.
Skador orsakade av hög hetta, kyla eller fuktighet.
Skador ej orsakade av fabriksfel.
Skador orsakade av att bruksanvisning ej följts, felaktig montering eller förvaring.
Skador orsakade av utebliven eller felaktig skötsel eller service.
Förbrukningsvaror som till exempel packningar, släplister, filter med mera.


Ångerrätt och öppet köp

Vid köp av varor på Trygghandel.se gäller 14 dagars öppet köp (ångerrätt). Detta innebär att kunden har rätt att ångra sitt köp genom att meddela Trygghandel detta inom 14 dagar från det att kunden eller någon tredje part, dock ej transportbolaget, som du anger, tar den sista varan/delen i fysisk besittning.

Ångerrätten gäller ej varor som tillverkats enligt kundens anvisningar eller på något sätt är präglat enligt kundens anvisning. Om varan är av sådan art att ångerrätten ej gäller för denna produkt kommer detta tydligt att framgå.

En vara kan returneras upp till 14 dagar efter mottagen leverans, förutsatt att produkten returneras omonterad, komplett och väl förpackad i originalemballage samt med kvitto. Om man är osäker på produkten skall man hantera den varsamt så att den går att returnera i nyskick, alltså oanvänd, och spara emballaget. Öppet köp gäller ej specialbeställda varor eller outletvaror.
Om retur sker utan orginalemballage debiteras kunden 2000kr.
Om retur sker med skadat orginalemballage debiteras kunden 500kr. 

Om kunden vill ångra sitt köp skall det klart och tydligt meddelas Trygghandel, innan tidsfristen för ånger har gått ut. Kunden skall uppge namn, adress, ordernummer samt övrig relevant information. Kunden kan meddela Trygghandel via telefon 0771-22 20 30 eller via e-post info@trygghandel.se.

Om kunden väljer det här alternativet kommer Trygghandel utan dröjsmål att på ett varaktigt medium (till exempel med hjälp av e-post) bekräfta att vi tagit emot ditt beslut om att utöva ångerrätten.

Order lagd innan 17 februari 2017 har ångerrätt enligt Distansavtalslagen.


Retur

Vid retur betalar kunden returfrakten och ansvarar för varans skick under returfrakten. Avgiften för returen är från 599 kr vid hemleverans och 199 kr för varor som levererats till utlämningsställe. Har en order gått till bearbetning och kund ångrar sig tas returavgift ut, såvida Trygghandel inte har möjlighet att stoppa beställningen.

När kunden inkommit med anmälan om retur kontaktar vi dig för att bestämma upphämtningsdag eller vart du kan överlämna varan till närmaste fraktombud. Vi skickar sedan ut fraktdokument via mail som du skriver ut och sätter fast på paketen. Kunden har ansvar för upphämtning, att varan är korrekt emballerad och är i fint skick.

Om du inte fullföljer den bokade returen genom att till exempel inte skriva ut fraktdokumenten eller ej vara hemma vid upphämtning trots bestämd tid för upphämtning, förbehåller vi oss rätten att debitera dig ytterligare 59 kr. Kunden skall tillse att det tydligt framgår vilken kund och vilket ordernummer som varan/varorna skickas från. Detta för att Trygghandel skall kunna identifiera varan som din och för att återbetalning skall kunna ske snabbt och enkelt. Varan skall vara Trygghandel tillhanda senast 14 dagar efter att fraktsedlar skickats ut.

När kunden ångrar sitt köp betalar Trygghandel tillbaka det belopp som kunden betalat för varan, ej eventuella leveranskostnader. På det belopp som återbetalas har Trygghandel dock rätt att dra av en summa som motsvarar den värdeminskning jämfört med varans ursprungsvärde om denna värdeminskning beror på att kunden har använt eller begagnat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa egenskaper och funktion. Trygghandel kommer använda samma betalmedel för återbetalning som kunden själv använt för den inledande affärshändelsen, om kunden inte uttryckligen kommit överens med Trygghandel om något annat. Återbetalning sker senast inom 14 dagar från att Trygghandel underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet.

Om kunden ej valt att returnera varan med Trygghandels valda fraktsätt och fraktbolag kommer kunden själv få betala de direkta kostnaderna för att återsända varan. Kostnaderna uppskattas till maximalt ca: 4000 SEK.

Återbetalning sker senast inom 14 dagar från att returen lämnat kunden.

Trygghandel har dock rätt att vänta med återbetalningen tills dess att varan nått lagret eller att kunden på något sätt kan uppvisa att varan skickats till Trygghandel, till exempel genom uppvisande av inlämningskvitto. När varan nått Trygghandel betalar Trygghandel tillbaka det belopp som kunden betalat för varan med undantag för eventuella värdeminskningar som nämnts i stycket ovan.


Reklamation

Skulle det vara något fel på din vara gör du en reklamation via vår hemsida så snart som möjligt efter fel har upptäckts, dock inom 14 dagar efter att felet upptäckts. Beskriv felet eller skadan så utförligt som möjligt och bifoga bilder på skadan. Detta för att vi ska kunna bedöma ditt fall så bra som möjligt. Vi tar sedan kontakt med dig så fort vi kan för eventuell ersättning eller retur. Vid eventuell utbetalning sker detta inom 30 dagar från att ärendet blivit löst. Trygghandel står för returfrakten vid reklamation.

Kunden har 3 års reklamationsrätt på varor inköpta på trygghandel.se enligt gällande konsumentlagstiftning.

Trygghandel förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentlagstiftning.


Transportskada

Om varan är skadad vid leverans ska detta anmälas omgående till Trygghandels kundservice. Detta ska göras inom tre dagar för att Trygghandel ska kunna anmäla skadan till fraktbolaget. Syna paketet ordentligt innan du tar emot varan. Om det är en synlig transportskada anmäls detta enklast direkt till chauffören vid mottagandet. Be chauffören om en notering på din kopia av fraktsedeln. Även om emballaget ser helt ut är det viktigt att du packar upp och kontrollerar varan så fort som möjligt för att kunna upptäcka både synliga och dolda transportskador. Spara emballaget för eventuell retur.

Ev. skador under transporten måste meddelas inom 3 dagar från det att leveransen mottagits. Skicka tydliga bilder och beskriv skadans omfattning till info@trygghandel.se.


Produktinformation

Trygghandel reserverar sig för eventuella fel i produktinformationen som finns på webbplatsen eller i annonser samt att bilder inte exakt återger produkternas verkliga utseende. Alla produkter är avsedda för användning i Sverige och övriga Norden.


Montering

Alla Trygghandels produkter levereras helt omonterade eller delvis monterade om inte annat anges i produkttexten. En egen grundläggande verktygslåda kan behövas i monteringsprocessen. Monteringsanvisning finns alltid digitalt om det behövs, de flesta anvisningar finns tillgängliga på svenska eller engelska.


Kunduppgifter

De uppgifter du lämnar till oss kommer inte att vidarebefordras eller säljas vidare på något sätt eller i någon form. Vi använder informationen endast för att kunna handlägga din order. Din e-postadress används för att sända orderbekräftelsen till dig och om vi behöver kontakta dig. I de fall kunden använder sig av vissa betalsätt kan personinformation delas med det företag som tillhandahåller betalningstjänsten. Trygghandel samarbetar endast med seriösa leverantörer.


Force majeure

Trygghandel skall inte hållas ansvarig för brott mot de villkor som orsakats av omständigheter utanför vår kontroll, inklusive, men inte begränsat till, explosioner, brand, blixtnedslag, hårt väder, krig, översvämning eller arbetskonflikt (oavsett om det omfattar våra anställda eller inte).


Trygghandel Sverige AB
556706-1733

Fakturaadress
Dialoggatan 12B
703 74 Örebro

Besöksadress/Showroom
Radiatorvägen 7
702 27 Örebro

Telefon: 0771 - 22 20 30
E-post: info@trygghandel.se